2010. máj. 30.

Quinoa

A quinoa (keen-wah) leginkább a gabonafélékhez hasonlít, azok közül is a köleshez áll a legközelebb. A quinoa (Chenopodium quinoa) lágyszárú, egynyári növény, amely akár 2 méteres magasságig is megnő, olyan, mint egy szépen fejlett spenót.
Dél-Amerikában az egyik legfontosabb táplálék, joggal, hiszen a növény tápanyag- és ásványi anyag tartalma messze felülmúlja az általunk használt gabonafélékét. Ázsiában is ismert, az indiaiak például nagyon takarékosak: nem csupán a magját fogyasztják, hanem a leveleit is zöldségként, a növény szárát pedig az állataiknak adják takarmányként.
Köleshez hasonló magjainak semleges íze van, viszont az arra fogékonyaknak üdítő változatosság lehet a szokásos rizs és burgonya helyett. Még az is mellette szól, hogy roppant egészséges, rengeteg fontos vitamint és nyomelemet tartalmaz: különösen gazdag káliumban, magnéziumban, kalciumban, foszforban és vasban, ezenkívül B-vitaminokat, C-, E-vitamint és karotint is tartalmaz.
Ami miatt azonban a legtöbben fogyasztják, az a magas fehérjetartalom. Azért is érthetetlen, hogy nem ismerjük, mert hazánkban elég gyakori probléma a lisztérzékenység, ez viszont nem tartalmaz glutént, tehát nem kell a szervezetnek küszködni a megemésztésével.
Gyorsan megfőzhető, kellemesen semleges ízének és állagának köszönhetően készíthetjük köretnek, kásának, főételnek vagy desszertnek is. Elkészíthetünk belőle mindent, amit rizsből vagy kölesből készítenénk. Csak a változatosság és az újítás kedvéért!
Kása receptek: Giudittanál

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése