2010. aug. 16.

Vitaminok -C vitamin

Közülük a C betűjelet viselő különleges helyet foglal el a vitaminok nagy családjában, mert - szemben azok többségével - a legtöbb állat szervezete képes termelésére. Csupán néhány élőlény nem rendelkezik ezzel a képességgel: a majom, a tengerimalac, a pisztráng, a lazac - és az ember. A másik nevén aszkorbinsavként emlegetett anyag azonban nem ezért kapta a vitaminok vitaminja számít a különféle betegségek elleni küzdelemben. Nagy adagban szedte már Szent-Györgyi Albert is, aki hatóanyagát még szegedi kutatóévei alatt fedezte fel, és aki többek között ezekért a vizsgálataiért kapott Nobel-díjat 1937-ben. A C-vitaminnal való gyógyítás atyjának a szintén Nobel-díjas Linus Pauling professzor számít, aki maga is napi tíz gramm aszkorbinsavat szedett, és valóban szép kort élt meg: 98 évesen hunyt el.

A magyar szakemberek ennél jóval kisebb mennyiséget ajánlanak napi adagként, számos olyan eset van azonban, amikor a szervezet C-vitamin szükséglete megnövekszik. Az átlagosnál nagyobb adagra van szükségük például a gyermeket váró kismamáknak, az idősebbek, a dohányosoknak, a tartós stresszhelyzetben élőknek, náthás időszakokban pedig mindenkinek.

A C-vitamin fontos a szervezet védekezőrendszere számára, mert segíti a baktériumok elpusztítását, egyúttal serkenti az ellenanyag-termelést, azaz javítja a fertőzésekkel szembeni ellenállóképességet. Nem nélkülözhetik a kötő- és támasztószövetek sem, hiszen ez a vitamin csökkenti az ínyvérzést és gyulladást, és segíti a sebgyógyulást. A C-vitamin ezen kívül javítja az egyik legfontosabb ásványi anyag, a vas felszívódását, antioxidáns hatásának köszönhetően pedig csökkenti a dohányzás káros következményeit.

Mivel a C-vitamin vízben oldódik, és a fölösleges mennyiség kiürül a szervezetből, az igazán hatásos vitaminpótlást az jelenti, ha a szervezet folyamatosan, kis adagokban jut hozzá ehhez az anyaghoz.

Mire jó?

Erősíti az immunrendszer működését
A C-vitamin bizonyítottan erősíti az immunrendszer működését betegségek és megnövekedett stressz esetében egyaránt. Az intenzív és rendszeres edzés ilyen megnövekedett stresszt jelent.
Erősíti a kötőszöveteket
A C-vitaminnak gyulladásgátló (megelőző) hatása mellett az ízületekre (inakra és szallagokra) is védő, erősítő hatása van.
Gyulladáscsökkentő
A C-vitaminnak nem csak akut betegségkor, hanem a krónikusan kialakuló, vagy az edzések alatt keletkező gyulladásokra is csökkentő hatása van.

Javítja az izmok regenerálódását
A C-vitamin kulcsszerepet játszik a többi antioxidáns mellett az izmokban edzések alatt keletkező mikrosérülések gyorsabb és hatékonyabb "gyógyulásában", azaz az izomzat regenerálódásában. Edzések előtt 1000-2000mg C-vitamin az Onset Delayed Muscle Fatigue (az izomban napok múltán is érezhető fáradtság - izomláz) tünetének csökkentésében.
Növeli a stressz-toleranciát
Legyen fizikai vagy pszichikai a stressz előbb-utóbb kikezdi a szervezetünk egészséges, normális működését. Ez ellen a C-vitamin rendszeres szedése védelmet nyújt.
Fáradtságcsökkentő
A pajzsmirigy működésében betöltött szerepe miatt a C-vitamin képes a fáradtság érzését csökkenteni.
Segíti a szervezetet leküzdeni a fertőzéseket
A sérülések útján szerzett külső, vagy a mikroorganizmusok okozta belső fertőzések leküzdésében segíti a szervezetünket. Szinte az összes immun-sejt működését javítja.
Méregtelenítő hatású
A szervezetben felhalmozódnak a környezeti ártalmakból adódóan az ún. szabad gyökök. Ezek olyan agresszív molekulák, melyek a szervezet sejtjeit károsítják, oxidálják. Az antioxidánsok megkötik ezeket az agresszív molekulákat, és segítenek a szervezetből eltávolításukban - a méregtelenítésben.
Erősíti a hajszálereket
Elengedhetetlen a kötőszövet (kollagén) fehérjéinek képződéséhez
Segít a vörösvértesteknek a hemoglobin bioszintézisében, és a vas felszívódásában
Véd a szívinfarktus ellen
Véd a látásrontó szürke hályog ellen.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése