2010. szept. 8.

B Vitaminok

A vízoldékony vitaminok közé tartozik a B-vitamin. A táplálékkal felvett B-vitaminok a vékonybélből szívódnak fel, és különböző biokémiai folyamatok motorjaiként alapvető fontosságúak a szervezetben.

A B-vitamin hiányos betegségek tünetei attól függően különböznek, hogy éppen melyik vitamin hiányáról van szó. A B1-vitamin létfontosságú minden sejt normális működéséhez, különösen az idegsejtekéhez. Hiánytünetei kezdetben nem jellegzetesek: fáradtság, étvágytalanság, fogyás, hányinger és gyengeség. Súlyos hiány esetén (beriberi betegség) tudatzavar, izomgyengeség, végtagbénulás, szívproblémák és reflexzavarok léphetnek fel.

A B2-vitamin a szénhidrátokból, fehérjékből és zsírokból történő energia felszabadításhoz, a normális növekedéshez és fejlődéshez szükséges. Hiányának tünetei a száj-, nyelv- és ajak szárazsága, a szemek égő-, viszkető érzése, látásvesztés, fényérzékenység. Ha a hiány tovább fokozódik, a száj, a szemek és a bőr begyullad. A B3-vitamin a sejtek anyagcseréjében és az örökítőanyag szintézisében nélkülözhetetlen. Jellegzetes hiánybetegsége a pellagra, melyben bőrgyulladás, idegrendszeri tünetek és hasmenés a fő panaszok.

A B5-vitamin hiányra utalhat izomgyengeség és az ún. "lángoló láb". A B6-vitamin kulcsszerepet játszik az aminosavak szintézisében, a zsír- és hormon anyagcserében. Hiánytünetei bőrgyulladás, ideggyulladás és vérszegénység. A B12-vitamin hiánya vérszegénységben és idegrendszeri problémákban mutatkozik meg.

A B12-vitamin csak állati eredetű ételekben található, így bizonyos vegetáriánusoknál a hiányára gondolni kell. Mielőtt bármiféle vitaminhiány pótlását elkezdenénk, minden lehetséges okot meg kell vizsgálni, mert a nem megfelelő kezelés több kárt okozhat, mint hasznot.

A legjobb kezelés természetesen a megelőzés. A tej, tojás, hús, máj, gabonamagvak, gyümölcsök, zöldségek és az élesztő tartalmazzák a B-vitaminokat. A vitaminhiányok kezelésére multivitamin tabletták, szirupok, rágótabletták használatosak. Legfontosabb szerepük a következőkben van: egészséges idegek, bőr, szemek, haj, máj, száj, izomtónus, emésztés, depresszió kezelése, zsír- és szénhidrát anyagcsere, fehérje anyagcsere. hatása van.A rendszeresen bevitt B-vitaminok jól oldják az idegi feszültséget. A nem túl nagy adagokban, rendszeresen bevitt B-vitaminok jól oldják az idegi feszültséget. Számos B-vitamin játszik katalizáló szerepet az ingerületátvivő anyagok és az idegsejtek felépítésében. A kolinnak és az inozitolnak emellett koleszterin-szint csökkentő hatása is van.
A B-vitaminok pozitívan befolyásolják a test energia-háztartását is. Aki nem akar nyugtató szerekhez vagy altatóhoz nyúlni, akinek a sok idegesség miatt lecsökkent az étvágya, annak a legkézenfekvőbb és legegészségesebb megoldás a B-vitaminok fogyasztása.
B1-vitamin (thiamin)
B2-vitamin (riboflavin)
B3-vitamin (niacin vagy niacinamid)
B4-vitamin (M-vitamin, folsav)
B5-vitamin (pantoténsav)
B6-vitamin (piridoxin, piridoxál vagy piridoxamin)
B7-vitamin (H-vitamin, biotin)
B8-vitamin (kolin)
B9-vitamin (inozitol)
B10-vitamin (PABS: para-amino-benzoesav, angolul: PABA)
B12-vitamin (kobalamin)
B13-vitamin (orotsav)
B15-vitamin (pangamsav)
>B17-vitamin (laetril)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése