2010. nov. 24.

Kalcium

A kalcium a szervezetünkben legnagyobb arányban előforduló ásványi anyag. Test tömegünk 1,5-2%-át teszi ki, mely mennyiség 99%-a a csontjainkban található.
Részt vesz az izmok összehúzódásának és elernyedésének szabályozásában, befolyásolja a véralvadást, a vérnyomást és az idegsejtek működését. Szerepet játszik a sejtek közötti információ áramlásában. Csökkenti a fájdalmas menstruáció tüneteit, a szív betegségek és a vesekövesség kialakulásának kockázatát. A felnőtt ember szervezetében kb. 1,2 kg kalcium található. 
A kalcium szerepet játszik a véralvadásban és csökkenti az allergiás reakciók során tapasztalható tüneteket. A neuronok ingerület vezetésében és az izmok összehúzódásában is nélkülözhetetlen de közvetlenül nem fokozza a teljesítményt. Hiányában kalcium szabadul föl a csontokból, ami szerepet játszik azok gyengülésében. A test savasodása, a magas fehérje bevitel fokozhatja a vizelettel történő kalcium ürítést, az elégtelen bevitel pedig szívritmuszavart is okozhat. A hiányt izom görcsök, izom rángások jelezhetik fiatal és idősebb korban egyaránt.
A nem elégséges kalcium bevitel csontritkulást, fogszuvasodást, gyermekkorban növekedési zavarokat okoz. Hajlamosít a magas vérnyomás betegségre, vastagbél rákra, és a terhesekben szülés előtti görcsökre. Az alacsony kalcium szint izomgörcsöket is okozhat. A szervezet kalcium forgalmát a pajzsmirigy-, és mellékpajzsmirigy hormonjai, valamint a D-vitamin szabályozza. D-vitamin nélkül a szervezet még felvenni sem tudja a kalciumot. A fehérjében dús étrend, a túl sok só vagy kávé fogyasztása, a test mozgás hiánya és a változó kor felgyorsíthatják a kalcium vesztését. 

Mi az amit a szedésével elérhet?

Erősebb csontok, ízületek
A kalcium segíti az erős csontok, ízületek felépítését és a test mozgással együtt különösen lényeges a csont ritkulás megelőzésében.
Védelem az izom görcsök ellen
A kalcium a magnéziummal együtt megelőzi illetve enyhíti az izom görcsöket.
Vérnyomás csökkentés
Megfelelő bevitele mérsékelheti a magas vérnyomást, így közvetve ereink egészségének megőrzésében is részt vesz.
Az elhízás mérséklése
A kalcium gátolhatja az elhízás kialakulását, így javíthatja a test összetételt (ez jelenleg kérdéses).
Az időzítés fontossága 
Az életkortól és a szervezet aktuális állapotától függően az ajánlott napi kalcium bevitel 600-1500 mg. 
Vesekőtől szenvedő betegeknek gyakran a kalciumbevitel csökkentését javasolják. Ez egyrészt logikus javaslat, hiszen a vesekövek kalciumból és oxalátból állnak, elkeserítő viszont azok számára, akik csontritkulásuk miatt kalciumbevitelüket magas szinten akarják tartani. Egy 91 731 asszonyon végzett vizsgálat (NURSE'S HEALTH STUDY) azt sugallja, hogy a kalcium és a vesekövek kialakulásának kapcsolata a korábban feltételezettnél bonyolultabb, emiatt a kalciumbevitel csökkentése nem tűnik szükségszerűnek. A vizsgálatok szerint a kalciumban gazdag ételeket fogyasztó asszonyoknál kisebb volt a vesekő kialakulásának valószínűsége, mint a kalciumot tartalmazó táplálékkiegészítőket szedőknél. A kutatók ezt az ellentmondást az időzítéssel magyarázzák: a kalciumban gazdag ételek más, oxalátban gazdag ételekkel együtt vannak jelen a belekben. A kalcium összekapcsolódhat az oxaláttal, s ez megelőzi a bélfalon keresztüli felszívódást és a későbbi vesekövek kialakulását. Ugyanakkor a készítményekben levő kalcium többnyire nem keveredik össze a belekben a többi élelmiszerrel, s így nem akadályozhatja meg az oxalátok felszívódását és a kövek kialakulását. Az elmélet alapján a kutatók azt javasolják, hogy a kalciumot tartalmazó táplálékkiegészítőket szedők az étkezések során fogyasszák a készítményeket. (Alternative Therapies, 1997. júl) Fontos tudni, hogy a kálcium könnyű beépüléséhez szervezetünknek magnéziumra is szüksége van 2:1 arányban. Ha tehát 400 mg kálciumot veszünk be 200 mg magnéziumra is szükség lesz.
Ha hát és derékfájása van, kálcium- vagy csontlisztkészítmények esetleg segíthetnek.
A menstruációs görcsöktől szenvedőknek gyakran enyhülést nyújt, ha növelik a kálcium bevitelüket.
Tizenévesek, akiket éppen "növekedési fájdalmak" kínoznak, gyakran megszabadulnak ettől a kellemetlenségtől, ha fokozzák a kálcium bevitelüket.
A hypoglycaemiában szenvedők több kálciumot szedhetnek (kelát kálcium ajánlott napi 1000-1500mg adagokban).
A kálcium A-, C- és D-vitaminnal, valamint vassal, magnéziummal és foszforral együtt adva hat a legjobban. A bioelemek királyának tartják, hiszen egyetlen egy elem sem lát el annyi funkciót, mint a kalcium.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése