2011. márc. 16.

Koleszterin, Triglicerid

A koleszterin egy zsírfajta, amely a vérben található és a szervezet több életfunkciójának fenntartásához elengedhetetlenül szükséges, sejthártya alkotóeleme. Ezenkívül a D-vitamin, az epesavak és számos hormon termelésének kiindulási anyaga.  A koleszterin kb. 20%-a táplálékkal kerül a szervezetbe, a többi 80%-ot pedig a szervezet saját maga termeli a májon keresztül. A koleszterin különböző formákban van jelen a vérben (úgynevezett lipoproteinek), és ezek alapján megkülönböztetünk „jó” illetve „rossz” koleszterint. A jó koleszterin a HDL (nagy sűrűségű lipoprotein) amely a szövetek irányából a májba szállítja a koleszterint. A rossz koleszterin az LDL (alacsony sűrűségű lipoprotein) pedig a májból a szövetek felé szállítja a koleszterint. A vérképet tekintve az a jó, ha a vérben magas a HDL és alacsony az LDL szint.

Míg az LDL-koleszterin a vérben feldúsulva az erek falában rakódik le, a HDL-koleszterin magas aránya azért kedvező, mert e zsírcseppecskékben az erekben már lerakódott koleszterin szállítódik vissza az érfalból a májba, ahol lebontódik.
A koleszterin-szint vizsgálatát az érelmeszesedés és ennek következtében fellépő betegségek (szívinfarktus, stb.) kockázatának megállapítására használják. A kívánatos normálérték: 0,9 mmol/l. Az alacsony HDL-szint az érelmeszesedés magas kockázatát jelzi.
Nem tudjuk bizonyítani hogy az emelkedett koleszterinszint érelmeszesedést áttételesen szívinfarktust okoz. A táplálékkal bevitt koleszterinszint viszont minden kétséget kizáróan nem emeli a szervezet koleszterinszintjét


A HDL-koleszterin szintjét megfelelő táplálkozással, rendszeres mozgással lehet emelni. A férfiak mintegy egy harmadánál, míg nőknél csak egy ötödüknél fordul elő alacsony HDL szint. Az alkohol kis mennyiségben növeli a HDL-koleszterin értékét. Változás kora után lévő nőkben a hormonpótlás emeli a HDL-koleszterin értékét. A nikotinsav, rövid nevén niacin, vagy más más néven B3 vitamin szintén segít a HDL-koleszterin szint növelésében. Ennek érdekében különösen ajánlott a következő ételek rendszeres fogyasztása: a csirkehús, borjúhús, makréla, lazac, pisztráng, mogyoró, kókuszzsír, pálmazsír, olivaolaj.
Nem tudjuk bizonyítani hogy az emelkedett koleszterinszint érelmeszesedést áttételesen szívinfarktust okoz. A táplálékkal bevitt koleszterinszint viszont minden kétséget kizáróan nem emeli a szervezet koleszterinszintjét

A koleszterin természetes körülmények között csupán az állati eredetű élelmiszerekben (hús, tojás, tej, sajt, stb.) fordul elő. Egyes húsfélék és tejtermékek több, mások kevesebb koleszterint tartalmaznak. Pl. 1 csésze 2,8%-os tej koleszterin tartalma 24 mg, az 1,5%-os tejé csupán 12 mg, 80 g bőr nélküli grill csirkében vagy sovány sertés, illetve marhahúsban 74 mg,  ugyanennyi marhamájban 330 mg koleszterin van. 

Koleszterin csökkentö ételek:   
Gabonák:  hajdina, köles, quinoa, rozs, búzacsira, teljes kiőrlésű gabonák
Olajok, zsírok:   Kókuszzsír, Pálmazsír, 
mogyoróolaj, szezámolaj  
Extra szűz olíva olaj
Ez az olaj telítetlen zsírsavakban és antioxidánsokban, vitaminban, ásványi anyagokban rendkívül gazdag, tápanyagtartalma nem károsodik, és nem csökken a feldolgozás során, hiszen sem oldószereket, sem hőt nem alkalmaznak, semmilyen tartósítószert és adalékot nem tesznek hozzá. Fogyasztása javasolt és ajánlott a szív és érrendszeri betegségek megelőzése érdekében. 
Tengeri hal: szardella, szardínia, lazac
Ismeretes a mélytengeri halakban található omega-3 zsírsav érvédő hatása: csökkenti a vér triglicerid szintjét, az oxidatív és a gyulladásos folyamatok érfal-károsító hatását, ezáltal a plakkok kialakulásának a veszélyét. Megfigyelték, hogy kisebb mértékben fordul elő koszorúér megbetegedés azoknál, akik rendszeresen fogyasztanak halat.

Zabkorpa, zabpehely
A zab gazdag vitaminokban (B1, E), és ásványi anyagokban (vas, mangán, kálium, magnézium). Jótékony hatása van az erekre: csökkenti a LDL szintjét a szervezetben (LDL: olyan koleszterinfajta, melyet „káros" koleszterinnek is neveznek, mivel vérbeli szintjétől függően nagyon hajlamos lerakódni az érfalban).
Olajos magvak
Az olajos magvak, mint a dió, a mandula, a mogyoró, a pisztácia, a szezámmag, a tökmag, a napraforgómag, a fenyőmag egyszeresen és többszörösen telítetlen zsírsavakban gazdag élelmiszerek. Fogyasztásuk jó hatással van a szív és érrendszerre, de vigyázat: magas kalóriatartalmuk elhízáshoz vezethet!
Bogyós gyümölcsök
Étrendünkben feltétlenül szerepelnie kell a gyümölcsöknek, különösen a vitaminokban és antioxidánsokban gazdag bogyós gyümölcsök fogyasztása ajánlott. 
Zöldségfélék
Minél nagyobb mennyiségben fogyasztjuk őket, annál jobb: a bennük lévő rostok a vér koleszterinszintjére csökkentő hatással vannak, de alacsony kalória-tartalmuk is hasznos, hiszen segíthetnek a súlyfeleslegünktől megszabadulni. Jó hatású a hagyma, fokhagyma,
Hüvelyesek: bab, lencse, tofu, tempeh és szójabab, vesebab, fehér bab, csicseriborsó
Sovány húsok: A legjobb választás a nem zsírban sült, inkább párolt, vagy főtt csirke- és pulykahús. 
Avokádó:  magas olajtartalmánál fogva kiváló bőrápoló szer a kiszáradt bőrre. Általában érzékeny típusú bőrre alkalmazzák. Segítséget nyújt ekcéma megelőző kezelése esetén. Jótékony hatással van az arthritiszes (ízületi) fájdalmakra, továbbá csökkenti a koleszterin szintet.
Ligetszépe: hatóanyagai révén javítja a koszorúér keringését és segíti a bőr megújulási folyamatát. Enyhíti a menstruációs panaszokat. Szerepet játszik a vér koleszterinszintjének csökkentésében. A kozmetikaipar a száraz, gyulladt bőr ápolására alkalmazható szereket készít belőle. Gamma-linolénsav tartalma miatt a neurodermatitisz kiegészítő kezelésére használják.
Medvehagyma: fokozza az étvágyat és az emésztőrendszer működését. Vérnyomáscsökkentő és vérzsír csökkentő hatása ismert, C-vitamin tartalmának köszönhetően pedig javítja a szervezet ellenálló-képességét.

 A táplálékkal felvett zsírok legfőbb alkotórészei a trigliceridek és a test zsírszövetei is legnagyobbrészt ezekből állnak.Elégtelen utánpótlás esetén tartalék zsírként elraktározva a test legfontosabb energiaforrását jelentik. A zsírban dús táplákozás és  nagymennyiségű alkohol fogyasztás esetén is megemelkedhet a vérben a trigliceridszint.A triglicerid érték ismerete segít az orvosnak a test zsíranyagcsere állapotának a megítélésében.
. Bármilyen fajta ételt eszik, a fehérjék, szénhidrátok és zsírok, alakulnak át a trigliceriddé. Ezért normális, hogy a trigliceridek vannak a vérben. Ha azonban,  a triglicerid szintje növelt,problémáokozhat, mivel növeli a kockázatát a szívbetegségnek és a szélütésnek. Annyit kell tennie, hogy  egészséges életmódót folytat, a rendszeres testmozgást  végez, és  értelmesen eszik.
Sok olyan gyógynövény van, amelyek segítenek csökkenteni  az emelkedett triglicerid szintet. Néhányat ezek közül az alábbiakban felsorolunk, és  ezeket a gyógynövényeknek egy részét be lehet illeszteni a rendszeres táplálkozásba. 
A fokhagyma tekinthető egy csodaszernek számos egészségüggyel kapcsolatos problémánál, beleértve a magas triglicerid szintet. Lehetőség van a nyers fokhagyma vagy fokhagyma tabletta fogyasztására, ha fél a fokhagymás lehelettől. 
Guggul gyanta a mirha fától, ami nagyon hatékonyan csökkenti a magas szérumú triglicerid szintet.
Cayenne bors jó akkor amikor a magas triglicerid szint csökkentése a cél. Ez elsősorban azért van, mert az összetett kapszaicin jelen van a paprikában, amely szintén felelős azért, hogy a paprika csipős legyen.
 Gyömbér ismert, hogy növeli az epe termelését, és ezáltal csökken a magas triglicerid szint. Az epe fontos emésztésben zsír-és trigliceridszint csölkkentésében, és az elhízás megelőzésében. Fogyasszon el egy gyömbért fekete teával,  forralja együtt a tealeveleket, a gyömbérrel. 
Görögszéna már évszázadok óta használják Indiában az emésztési problémákra. Ez is egy természetes módszer ami csökkenti  a megemelkedett triglicerid-szintet. 
Articsóka levél tartalmaz egy  vegyületet a cybarint, amely segíti  az epe folyadék termelődését, és ezáltal csökkenti a triglicerid szintet. Ha nem talál friss articsóka levelet, akkor  válasszon articsóka levél kivonatot.
 
Koleszterin csökkentő növények: (teaként fogyasztva)
Orvosi veronikafű
Mezei zsurló
Galagonya virág és termés
Csalán
Görögszénamag
Zöld tea

Indiai növények keveréke: görögszénamag, guggul, kurkuma minden reggel egy kiskanállal.

Ajánlatos még Omega-3 halolaj kapszulát rendszeresen fogyasztani.

Érdekes cikk: Koleszterin mítosz!
Koleszterin mentes zsíradékok: Biomaci

2 megjegyzés:

  1. A koleszterinszint csökkentő élelmiszereket szeretném kiegészíteni a fahéjjal. A férjemnek is magas a koleszterinszintje amióta szedi a diabecinn fahéjkivonatot tartalmazó étrend kiegészítőt azóta sokkal jobbak az értékei. Sajnos kevesen tudják hogy a fahéj jótékony hatással van a vércukorszintre is.

    VálaszTörlés
  2. fitoterapeuta.
    Veronikafű Tyúkhúrral hatásosabb,és padlizsán,nyers zöldséglevek,medvehagyma,és mindenféle hagyma.Cseppekben is kapható. :)

    VálaszTörlés