2013. szept. 16.

Transzzsír, miért nem jó? Lehet hogy te is eszed csak nem tudsz róla?


A transzzsírsavak a növényi olajok hidrogénezése során keletkező vegyületek. A növényi olajok (napraforgó, repce, szója) nagy mennyiségben tartalmaznak egészséges, többszörösen telítetlen zsírsavakat, de hidrogénezésük során ezek egy része átalakul transzzsírsavvá, kedvező élettani hatásuk eltűnik. Kisebb mennyiségű transzzsírsav keletkezik akkor is, amikor növényi olajban sütünk.A hidrogénezés célja a költséghatékonyság, az olajok így hosszabb ideig elállnak avasodás nélkül, emellett jobban bírják a fagyasztást. Már léteznek olyan újszerű technológiák, amelyek során egyáltalán nem vagy nagyon kevés transzzsír keletkezik, de eddig nem mindegyik gyártónak volt szívügye a kérdés. Javítja a termék állagát, a margarint könnyen kenhetővé teszi hideg állapotban is. Hosszabb ideig megőrzi a termék a minőségét, mert ezáltal csökkentik az oxidációra (avasodásra) hajlamos zsírsavak arányát.


Az Egészségügyi Világszervezet ajánlása szerint az összes elfogyasztott energia 1%-nál ne fogyasszunk többet. Ennek alapján egy átlagos napi 2000 kcal étrendben (itt kiszámíthatja az Ön napi kalória szükségletét) maximum 20 kcal energia származhat transzzsírból. Ez naponta kevesebb, mint 2 gramm elfogyasztását jelenti. Figyelembe véve a természetben található transzzsírokat, így gyakorlatilag semennyi transzzsírt nem fogyaszthatunk a feldolgozott (élelmiszer ipari) élelmiszerek fogyasztásával. Elfogadható egy termék transz-zsír tartalma, ha egy adagban 0,5 grammnál kevesebb van.

 Az Országos Élelmezés- és Táplálkozástudományi Intézet, vagyis az OÉTI felmérést készített az élelmiszerek transzzsír tartalmáról. Tudnunk kell, hogy a napi maximális beviteli mennyiség 5-6 gramm kellene, legyen ebből. Használjuk a táblázatot és tájékozódjunk!
A legveszélyesebbek a szaloncukrok – ez jelenleg ugyan nem érint minket, de idén karácsonykor nem árt majd figyelni –, a hűtött pékáruk, a ropik, pattogatott kukorica, levesporok, salátaöntetek, mélyhűtött pizzák, és a külföldről importált, olcsó margarinok. Ezekre figyeljünk!
Emellett óvatosan süssünk, főzzünk otthon is. Ha 220 fok fölé hevítjük az olajat, akkor létrejöhet transzzsír.
Nem kötelező az élelmiszerek címkéjén feltüntetni a transzzsír mennyiségét, ám az összetevők elolvasásából fontos konklúziókat vonhatunk le. Ha például olyannal találkozunk, hogy „hidrogénezett növényi olaj”, na akkor pont olyan dologról van szó, amit bizony ott kellene hagynunk szépen a boltban
.

Az OÉTI felmérés: Az élelmiszerek transzsír tartalmáról

A transzzsírsavak elsősorban érelzáródást okozhatnak, de ez nem minden. Emellett fokozzák az Alzheimer-kór kialakulásának esélyét, rongálják a gondolkodási funkcióinkat. Két százalékkal megnövelt transzzsír bevitel a fogamzóképességet 73 százalékra redukálja. Továbbá megemelik a rák kialakulásának kockázatát; szívritmus-zavart, agyérgörcsöt, hirtelen szívhalált okozhatnak.
Az egyértelmű, hogy egy nagyon káros dologról beszélünk. Ami fontos, hogy a transzzsírsavak élelmiszeriparilag helyettesíthetőek!
Ha ennyire veszélyes, akkor miért használják? Mert olcsó. Az emberek azt veszik, ami olcsó. A „táplálékunk” nagy részét manapság méreganyagok teszik ki, hiszen a mindennapi rohanás mellett mindenki lekap a boltok polcairól néha egy-egy kekszet, nápolyit, vesz egy péksütit. Lehetetlen ezeket kikerülni. Mindenre figyelni. Beugrunk egy gyorsétterembe. Máris megannyi káros anyagot vittünk be a szervezetünkbe. Törekednünk kell azonban az egészséges étkezésre, a saját érdekünkben. Az élelmiszeripar ezt nem fogja megtenni helyettünk. Neki az érdeke az, hogy agyoncukrozott és zsírban tocsogó termékeket vegyünk, elvégre ezek függőséget okoznak, még többet akarunk majd, s újra vásárolunk.


Nézzük meg hogy mit eszünk és mit adunk a családtagjainknak.  Elsősorban a feleségek,anyák felelnek a család egészségéért!

Mi az amiben van transzzsír?
  1. nagy zsírtartalmú édesipari termékek (kakaós tejmassza, étbevonó massza és az ebből készült figurás, táblás, töltött bevont termékek, pl. szaloncukor, nápolyi, gofri, linzerek, teasütemények)
  2.  krémmel töltött, ét vagy tej bevonómasszával fedett cukrászsütemények édes és sós leveles tészta alapú sütemények
  3. bizonyos típusú margarinok (a nagy márkák már újfajta technológiát alkalmaznak)
  4.  levesporok, por alakú mártások, szószok, kávéfehérítők
  5. mikrós pattogtatott kukorica
  6. éttermekben, gyors étteremben, iskolai és munkahelyi menzákon megvásárolható, zsiradékokban sütött ételek (sült krumpli, sült csirke)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése